16 september 2010

Radiotips igen -men på webben

Historia kan vara roligt
Allra roligast blir det när någon berättar som har varit med
Berättas det dessutom om sådant man redan är intresserad av och kryddar det med god underhållning...
...då blir jag ungefär 12 år igen, som när jag längtade till Pop 74 (75, 76..) med Kjell Alinge. Gick det på torsdagkvällar kl 2000, jag kommer inte riktigt ihåg. Programmet döptes sedan om till Asfalttelegrafen och var allt vad Tio i Topp, sedemera Discorama och Poporama,  inte var. Nämligen ett helt egensinnigt musikprogram där Kjell Alinge spelade precis den musik han gillade bäst och där han fabulerade ihop de mest fantastiska historier som beskrev just hans känslor för den musik han spelade. Har någon hört talas om Stackridge? Eller det ungerska(!?) bandet Omega. Den lokala skivbutiken i Leksand tog faktiskt hem en skiva med dem.
Jag tror Kjell Alinge var en av Supertramps första svenska fans. Och det är inte säkert att det berodde på musiken utan mer på omslaget till "Crisis, what Crisis?" Så målande beskrev han omslaget med mannen som sitter i en fällstol och solbadar på en soptipp att jag kände igen mig precis när jag såg skivan första gången.

En liten utvikning, det jag egentligen ville tipsa om är Ronnie Woods  fantastiska radioshow. 23 program ligger nu ute på nedanstående site. Man kan säga vad man vill om Ronnies leverne men ingen kan ta ifrån honom hans musikaliska anpassningsförmåga och, tydligen, stora sociala talanger. Utan Ronnies medling hade väl inte Rolling Stones överlevt det turbulenta 80-talet.
I radioprogrammet kryddar han klassiska låtar med anekdoter om artister, spelningar och låtar. Det fantastiska är att han spelat med nästan de alla och hela tiden lyckats att tillföra något utan att förändra helheten. Jämför Slash, ett Slash-solo är ofta fantastiskt men alltid ett Slash-solo. Ett Ron Wood-solo är också alltid ett Ron Wood-solo men alltid helt självklart i sitt sammanhang.
23 program, klassisk rockmusik, bra historier... Det blir nästan Rock around the Clock

Kjell Alinge, vart tog du vägen?

Och vart tog motsvarigheten i TV, Nattsudd, vägen...? Lite smalare men ändå?

Musik: Faces "Stay with me"
Litteratur: Ron Wood "Ronnie"

Ronnie Wood Radio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar