19 oktober 2010

Förbryllande beteende

Idag på lunchen. I en tämligen stor stad någonstans i Sverige. På väg till en lunchrestaurang (till ett lunchmöte som blev riktigt intressant och väckte många idéer) blev vi stående i väntan på "Gubben Grön". Av någon anledning stod trafiken stilla. Det visade sig att att en dam i medelåldern (dvs säga ungefär i min ålder) går och leder sin cykel mitt i körbanan genom korsningen. Bakom henne var en kö på 8-9 bilar - Hur tänker man då?
Det märkliga var att ingen tutade...
I helgen var jag och sprang i affärer. På en del håll finns det rulltrappor. Just denna helg, just den tid jag var ute var det ganska mycket folk i farten. Desto märkligare då när jag står i en rulltrappa märker att en oro sprider sig framför mig. Det visar sig att två personer precis när de klivit av rulltrappan stannar och börjar prata med varandra. Helt omedvetna om att det rullar fram 20 meter med människor precis i deras riktning och som behöver komma fram - Hur tänker man då?
Det låter kanske lite grinigt men lite vanlig omtanke tror jag skulle underlätta livet för många av oss...

Litteratur: Ernest Hemingway "Den gamle och havet"
Musik: Otis Redding "Try a Little Tenderness"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar